| |
Vitamin C hjælper hjertet
|
Hjertesygdomme fortsætter med at rasere det moderne samfund og dræber flere mennesker end nogen anden gruppe af sygdomme. Derfor sætter forskere, som undersøger forbindelsen mellem sundhed og ernæring, fokus på de næringsstoffer, der kan påvirke hjertet og dets kar i gunstig retning.
C-vitaminkrystal
I de senere år er der indsamlet en stadig bedre dokumentation for vitamin C's evne til at reducere risikoen for hjertesygdom.
F.eks. viste en undersøgelse i Journal of the American Medical Association (11/26/97), at når mænd fik en måltid med store mængder mættet fedt (animalsk fedt, fast food osv.), så bevirkede tilskud af vitaminerne C og E før måltidet, at arterierne udvidede sig mere, end hvis de ikke tog disse tilskud.
Hvorfor er det så vigtigt? Når arterierne trækker sig sammen og hæmmer blodgennemstrømningen, øges risikoen for hjerteproblemer, og forsyningen af næringsstoffer og ilt til hjertet og andre dele af kroppen nedsættes. Og når blodet er fuldt af fedt, er blodkarrene særligt udsatte for en spærring, som kan blokere kredløbssystemet. Der er to situationer, hvor en sådan spærring kan føre til et hjerteslag eller slagtilfælde.
Afspænding af syge kar
En anden undersøgelse, fremlagt på en konference i San Francisco, viste, at personer, der allerede havde hjerteproblemer, fik udvidet deres arterier langt mere, når de tog en 2 grams vitamin C tablet og derefter 500 mg pr. dag en måned igennem, hvad der fik blodet til at flyde mere frit. Hos mennesker, hvor blodgennemstrømningen var mere begrænset ved undersøgelsens begyndelse, øgedes blodgennemstrømningen mest takket være vitamin C.
Denne undersøgelse blev gennemført som en "randomiseret, dobbelblind, placebo-kontrolleret undersøgelse", som er den slags undersøgelser forskerne har mest respekt for. Ingen i undersøgelsen vidste, hvad der var i den pille, de fik. Halvdelen af de undersøgte fik sukkerpiller for at se, om placebo ville gavne arterierne. Placebo hjalp ikke. Kun vitamin C øgede blodgennemstrømningen.
Skriften på arterievæggene
Mange mennesker med hjertesygdomme har arterier, som ikke kan spænde tilstrækkeligt af, og hvis sammentrækning øger risikoen for hjerteslag og slagtilfælde. På nuværende tidspunkt er forskerne ikke klar over, hvorfor vitamin C og andre antioxidanter kan hjælpe arterierne med at udvide sig.
Den mest overbevisende hypotese lyder: vitamin C kan samvirke med en substans, der kaldes nitrinoxid, som deltager i processer, der afspænder væggene i blodkarrene. Hvis nitrinoxid bombarderes med frie radikaler (destruktive molekyler, der ofte angriber cellestrukturer og andre dele af legemet), kan det ikke hjælpe arterierne med at øge deres diameter. Eftersom substanser som vitamin C hæmmer de frie radikalers destruktive virkning, mener man, at det er denne antioxidante virkning, der får arterierne til at vide sig ud.
Ifølge professor Balz Frei, Ph. D., leder af Linus Pauling Instituttet ved Oregon State University i Corvallis, i Council for Responsible Nutrition NEWS, "& er der her tale om noget mere end om bare arrede og tilstoppede arterier. Vi tror nu, at sikring af nitrinoxids biologiske tilgængelighed er meget vigtigt, og at vitamin C kan spille en betydningsfuld rolle".
For at støtte denne formodning så man i en undersøgelse på vitamin C i blodet hos ca. 150 mennesker, der allerede havde lidt af sygdomme i koronar-arterierne (Journal of the American College of Cardiology, 4/98). Resultatet: mennesker med lave vitamin C niveauer havde størst sandsynlighed for at blive ramt af såkaldt ustabil angina (brystsmerter fremkaldt af spærring i arterierne, som begrænser blodtilførslen til hjerte og lunger) og af nylig indtrufne hjerteanfald.
Mere forskning er nødvendig for at godtgøre fordelene ved større mængder vitamin C.
Kilde: Energy Times, 1998.
Health News 1998
|