| |
Amning beskytter mod tarmsygdomme
|
Risikoen for cøliaki, der hyppigst skyldes intolerans over for gluten i kornprodukter, kan reduceres hos spædbørn, når barnet stadig ammes på det tidspunkt, det begynder at spise glutenholdige fødevarer.
Cøliaki er en kronisk tyndtarmsygdom. Den rammer ofte et spædbarn 3-4 måneder efter, at det er begyndt at spise gluten-holdig føde. En svensk forskergruppe har undersøgt 627 børn med cøliaki, som blev sammenlignet med en kontrolgruppe på 1.254 raske børn.
Der er set en risiko for cøliaki på mindst 40 procent lavere hos de børn, der blev ammet, da de første gang fik glutenholdig kost. Også voksne kan få cøliaki, men forskerne er ikke klar over, hvad amningen eventuelt betyder herfor.
Kilde: American Journal of Clinical Nutrition 2002; 75.
Pharma Info Update 2002
|