Kosttilskud anbefales i lægetidsskrift
|
To amerikanske forskere har lavet banebrydende forskning, der viser at daglige tilskud af vitaminer og mineraler modvirker sygdoms udvikling, og at mangel giver forhøjet risiko for kræft og hjerte/kar-sygdomme.
Alle voksne, specielt den ældre del af befolkningen, bør tage et dagligt vitamin- og mineraltilskud for at mindske risikoen for at udvikle kroniske sygdomme. Konklusionen kommer efter at de to forskere har gennemgået den hidtil mest omfattende undersøgelse af de sidste 40 års forskning i vitaminers sygdomsforebyggende indvirkning. Forskningen er baseret på sammenlagt 150 videnskabelige studier og offentliggjort i det ansete lægetidsskrift, JAMA.
Disse toner fra videnskaben udgør et vigtigt skridt fremad for ernæringsforskningen og i forhold til forebyggelse af sygdom. Tillige gør denne forskning op med myten, om at den dagligt kost alene kan beskytte os mod sygdomme.
Kilde: JAMA 2002; 31116-26. Robert H. Fletcher, MD, MSc, Kathleen M. Fairfield, MD, DrPh.
Health News 2004
|