| |
Olivenolie modgår tarmkræft
|
Olivenolie har tilsyneladende en forebyggende virkning på kræft i tyktarmen, viser en undersøgelse bygget på data fra 28 forskellige lande. Den peger på, at flere elementer i kosten er afgørende for en persons risiko for cancer i tyktarmen. bl.a. indholdet af kød, fisk og olivenolie.
Mens indholdet af kød og fisk i kosten ser ud til at øge kræftrisikoen, er der tydelige tegn på, at olivenolie har en forebyggende effekt. I lande hvor olivenolie er fast ingrediens i kosten, er raten for tarmkræft nemlig generelt lavere end i lande, hvor befolkningen ikke spiser store mængder olivenolie. Forskernes teori er, at olivenolien øger mængden af tarmenzymet diamin-oxidise (DAO), som styrker tarmcellernes deling og dermed forsvaret mod tyktarmskræft.
Kilde: Journal of Epidemiology and Community Health 2000.
Health News 2004
|