Mad der øger risiko for brystkræft
|
En ny, stor undersøgelse viser, at kvinder øger deres risiko for brystkræft med 20%, hvis de spiser meget animalsk fedt, som man finder f.eks. i smør, ost, rødt kød, pølser, leverpostej og kager.
I 2001 tillod EU, at køddeklarationen måtte indeholder 50% mere fedt.
Forskere fra 45 undersøgelser i flere lande har kigget på spisevanerne hos i alt 25.000 kvinder med brystkræft og hos 580.000 raske kvinder. Undersøgelsen er blevet offentliggjort af British Journal of Cancer.
Forskerne ved Ontario Cancer Institute i Canada sammenlignede spisevanerne for kvinder med og uden brystkræft. De opdagede, at store mængder kød også giver større risiko for brystkræft.
Kvinder, som spiser meget kød hver dag, har 17% større risiko for at udvikle brystkræft, i forhold til kvinder som spiser lidt kød eller slet ikke noget.
Se også:
Animalsk fedt øger stadig kræftrisiko
Steg ikke forlænge – det kan gi' kræft
Smør, mælk, kød og fedt giver kræft i bugspytkirtlen
Health News 2004
|