| |
Diabetikere uden kaffe
|
Koffein påvirker insulinstofskiftet og gør det sværere for patienter med diabetes type II at kontrollere blodsukkerniveauet. Denne type patienter gør derfor klogt i at holde sig fra kaffe, anbefaler amerikanske forskere fra Duke University i Durham nu i fagbladet Diabetes Care. Forskerne undersøgte 14 diabetikere for koffeinets virkning på deres stofskifte. Blandt de diabetikere, der fastede, påvirkede koffeinet næsten ikke insulin- og blodsukkerniveauet. Men sammen med et måltid fik koffeinet blodsukkeret til at stige med 50% og insulinniveauet med 20%. Koffein forværrede desuden det i forvejen dårligt fungerende generelle stofskifte hos diabetikerne, siger forskerne.
Læs også:
Insu Complex bedrer blodsukker- og kolesteroltal
Få styr på blodsukkeret!
Health News 2004
|