Artikler: 6142  * Produkter: 677   Kurguider: 246    ·  Home  ·  Sitemap  ·  Links     
   
    FORSIDE  |  HELSE NYT  |  GENVEJ TIL LIVET  |  GENVEJ TIL SYGDOM  |  GUIDER  |  BASISBLADE  |  PRODUKTER  |  KURGUIDEN  |  OPSKRIFTER  

  Artikler & Produktviden
  Produktfakta
  
 
Send denne side til en som det kan gavne Udskriv siden

CLA - epokegørende forsøg

Forsøg bekræfter, at CLA medvirke til at reducere mængden af kropsfedt med op til 9%!

Resultaterne af det første langtidsforsøg med CLA offentliggjort i American Journal of Clinical Nutrition.

En undersøgelse, som er blevet offentliggjort i juni-udgaven af det ansete fagtidsskrift American Journal of Clinical Nutrition (AJCN), konkluderer, at konjugeret linolensyre (CLA) reducerer mængden af kropsfedt hos overvægtige, men i øvrigt raske voksne med helt op til 9%. Det randomiserede, placebo-kontrollerede dobbeltblindforsøg er det første, der dokumenterer sikkerhed og virkning ved CLA-tilskud taget over en længere periode (i dette tilfælde 12 måneder) uden yderligere ændringer i livsstil eller kost. Dette længerevarende kliniske forsøg underbygger tidligere forskningsresultater, som har vist, at CLA forbedrer kroppens sammensætning ved at fremme nedbrydningen af kropsfedt og vedligeholde muskelmassen.

"Resultaterne af dette første langtidsforsøg tyder på, at CLA-tilskud over en periode på 1 år forbedrer forholdet mellem kropsfedt og muskelmasse hos raske overvægtige voksne - uden at have nogen former for skadelige bivirkninger," siger forsøgets projektleder Dr. Jean-Michel Gaullier fra Scandinavian Clinical Research i Kjeller, Norge. "De forsøgsdeltagere, der fik 4,5 gram CLA (3,4g CLA) pr. dag, oplevede en betydelig reduktion i mængden af kropsfedt sammenlignet med placebogruppen. Disse resultater bekræfter den tendens, vi har observeret i tidligere, kortvarige forsøg".

180 raske mænd og kvinder i alderen 18-65 år med et BMI (body mass index) på 35-30 kg/m2, blev tilfældigt inddelt i tre grupper, som fik kapsler med hhv. 4,5 gram frie CLA-fedtsyrer, 4,5 gram CLA-triglycerider eller 4,5 gram olivenolie (placebo). Forsøgsdeltagerne blev fulgt i 12 måneder, og deres vægt, BMI og evt. bivirkninger blev dokumenteret hver tredje måned. Man foretog analyser af kroppens opbygning og udtagne blodprøver med regelmæssige intervaller gennem forsøgsperioden.

Ved forsøgsperiodens start var der ingen forskel mellem grupperne med hensyn til vægt, BMI, mængde af kropsfedt eller muskelmasse. Efter seks måneder kunne deltagerne i de to grupper, der fik en form for CLA, iagttage en reduktion i mængden af kropsfedt, mens det samme ikke var tilfældet for placebo-gruppen.

Det daglige kalorieindtag og motionsniveau var ens for grupperne både ved forsøgets start og afslutning, og man mener derfor ikke, at disse to faktorer har spillet nogen rolle for den ændring, der kunne iagttages for CLA-grupperne. De to former for CLA var lige effektive til at reducere mængden af kropsfedt, og begge anses for uskadelige til brug i et år af raske, overvægtige voksne.

På basis af disse undersøgelsesresultater har forskerne konkluderet, at CLA " i form af enten triglycerider eller frie fedtsyrer resulterer i en statistisk signifikant reduktion i mængden af kropsfedt i raske, overvægtige voksne ved et års indtag."

Læs også:
CLA gør det lettere at blive slank!

Reference:
Gaullier J-M. et al., "Conjugated linoleic acid (CLA) supplementation for one year reduces body fat mass in healthy, overweight humans." American Journal of Clinical Nutrition, 2004; 79(6).

Health News 2004.



 

Forrige sideGå til toppen af siden
Powered by SiteManager © 2002-2012