Artikler: 6180  * Produkter: 677   Kurguider: 246    ·  Home  ·  Sitemap  ·  Links     
   
    FORSIDE  |  HELSE NYT  |  GENVEJ TIL LIVET  |  GENVEJ TIL SYGDOM  |  GUIDER  |  BASISBLADE  |  PRODUKTER  |  KURGUIDEN  |  OPSKRIFTER  

  Artikler & Produktviden
  Produktfakta
  
 
Send denne side til en som det kan gavne Udskriv siden

Maximum multivitamin/mineraler – når det skal være bedst!

Forsøg viser, at multivitaminer kan mindske risikoen for karsygdomme
Resultater fra Stockholm Heart Epidemiology Program (SHEEP) har vist, at mænd og kvinder, som tager multivitaminpræparater, har en signifikant lavere risiko for myocardie-infarkt end grupper, som ikke tager multivitaminpræparater. Kosten havde ingen indflydelse på resultatet af forsøget.

Et forskerhold fra Karolinska-sygehuset i Stockholm fulgte en gruppe på 45-70 årige svenskere. Forbruget af frugt og grønsager ligger temmelig lavt i Sverige, og fødevarerne er ikke beriget med folsyre. Man sammenlignede 1300 personer (910 mænd og 386 kvinder), som havde haft et hjerteanfald, med 1685 kontrolpersoner (1143 mænd og 542 kvinder) med hensyn til køn, alder og tilhørshospital.

I kontrolgruppen (de, der ikke havde haft et hjerteanfald) spiste 57% af kvinderne og 35% af mændene kosttilskud, sammenlignet med hhv. 42% og 27% i hjerteanfald-gruppe. Ca. 80% af kosttilskuddene var multivitaminpræparater. Undersøgelsen, som blev offentliggjort i oktober 2003-udgaven af Journal of Nutrition, viste, at blandt de personer, som ikke havde haft et hjerteanfald, tog en større del kosttilskud sammenlignet med den gruppe, som havde haft hjerteanfald.

Maximum - gi'r også godt humør og livsglæde!
Efter justering for større risikofaktorer for kredsløbssygdomme var risikoen for mænd, der tager kosttilskud, 21% lavere end for dem, der ikke tager kosttilskud. For kvinder var det tilsvarende tal endnu lavere - her faldt risikoen med en tredjedel.

Multivitaminer giver mindsket risiko for tyktarmskræft
Forskning udført af American Cancer Society og offentliggjort i august 2003-udgaven af American Journal of Epidemiology viser, at lang tids regelmæssig indtagelse af multivitaminpræparater (dvs. oftere end 4 gange pr. uge) kan reducere risikoen for at udvikle kræft i tyk- og endetarm. Ifølge undersøgelsen (Cancer Prevention Study II Nutrition Cohort) havde de forsøgsdeltagere, som havde indtaget multivitaminer på regelmæssig basis i mere end 10 år før undersøgelsens start, ca. 30% lavere risiko for at udvikle denne form for kræft. Man kunne ikke konstatere nedsat risiko blandt de forsøgsdeltagere, som først fornylig var begyndt at indtage multivitaminpræparater. Undersøgelsen omfattede 145.000 deltagere, som blev fulgt i årene 1992-1997. I løbet af denne årrække var der blevet diagnosticeret 797 tilfælde af kræft i tyktarmen eller endetarmen.

Health News 2004



 

Forrige sideGå til toppen af siden
Powered by SiteManager © 2002-2012