Fiskeolie – tvivlsom virkning
|
Forskere i SeaFoodPlus-projektet konkluderer, at der på kort sigt ikke er nogen virkning af fiskeolie, når det gælder forstyrrelser i hjerterytmen.
Forskere, tilknyttet EU’s SeaFoodPlus, har målt de kortsigtede virkninger, når det handler om dagligt indtag af fiskeolie og forstyrrelser i hjerterytmen. Den foreløbige konklusion er, at der på kort sigt ikke er nogen virkning.
Sundhed og fiskeforbrug undersøges ud fra flere forskellige indgangsvinkler i SeaFoodPlus-projektet
I den første præsentation i København kunne forsker Ingeborg Brouwer fra Wageningen Universitet i Holland fastslå, at forskerne i første omgang ikke har kunnet dokumentere nogen afgørende effekt, når det handler om at forebygge/helbrede uregelmæssig hjerterytme, og at fiskeoliens forebyggende virkning på pludselig hjertedød ikke er så sandsynlig, som tidligere undersøgelser har hævdet, bl. a. en tysk undersøgelse fra 1995 kaldet Sellmayer-undersøgelsen, som bygger på 79 raske mennesker. Den nye undersøgelse under SeaFoodPlus bygger på 84.
Som et konkret fingerpeg på, at fisk alligevel kan påvirke hjertet, kan SeaFoodPlus undersøgelsen dog dokumentere, at dagligt indtag af fiskeolie reducerer hjerteslagene med 1-2 slag målt over 24 timer.
Projektets første undersøgelse ligger på linje med en tidligere undersøgelse fra Århus Universitetshospital, hvor forskere heller ikke har kunnet dokumentere, at man kan forebygge uregelmæssigheder i hjerterytmen ved at spise fiskeolie.
Læs også:
Fiskeolie - er det farligt?
Tvivl om effekt af fiskeolie
Flax-olie er det geniale alternativ til fiskeolie
Fiskeolie kan være farlig
Miljøgifte i fiskeolie
Health News 2004
|