| |
Diabetikere har ikke godt af kaffe
|
Koffein har indflydelse på insulinbalancen og gør det svært for patienter med aldersdiabetes at kontrollere blodsukkerniveauet. Disse patienter gør derfor klogt i at lade være med at drikke kaffe, lyder anbefalingen fra amerikanske forskere fra Duke-universitetet i Durham i fagtidsskriftet "Diabetes Care". I et forsøg med 14 diabetikere undersøgte forskerne koffeinets indvirkning på stofskiftet. Hos diabetikere, som fastede, havde koffeinet næsten ingen indflydelse på insulin- og blodsukkerniveauet. Men sammen med et måltid fik koffeinet blodsukkerspejlet til at stige med næsten 50% og insulinspejlet med 20%. Ifølge forskerne ødelagde koffeinet også næringsstofskiftet, som i forvejen er forstyrret hos diabetikere.
Health News 2004
|