Atkins-diæt i storstilet undersøgelse
|
Langtidsvirkningerne af at leve efter den kontroversielle Atkins-diæt skal nu undersøges af det britiske National Institute of Clinical Excellence (Nice).
Kritikere af diæten - der tillader ubegrænset indtag af kød og andre proteinrige fødevarer, men kun et begrænset antal kulhydrater - mener, at den f.eks. kan skade nyrerne og forårsage for højt kolesteroltal og på længere sigt måske øge risikoen for at udvikle diabetes og hjertetilfælde i en ung alder.
En diæt efter Atkins' forskrifter - der fører til hurtigt vægttab - er blevet hyldet af såvel celebriteter, bl.a. sangeren Robbie Williams, som i den brede befolkning verden over.
Undersøgelsen er en del af det hidtil mest omfattende studie af fedme i Storbritannien.
Health News 2005
|