Alkohol øger risiko for børneeksem
|
Det er en dårlig ide at drikke alkohol, hvis man er gravid. Det er blevet understreget yderligere af nye forskningsresultater fra Statens Institut for Folkesundhed. Så lidt som en halv øl eller et halvt glas rødvin om ugen er nok til at øge risikoen for, at barnet får børneeksem. Det viser en analyse af informationer fra 24.ooo mødre og børn, der deltog i undersøgelsen "Bedre Sundhed for Mor og Barn".
I perioden fra 1955 til 1980 skete der en tredobling af forekomsten af bøørneeksem i Danmark. I nøjagtig samme periode blev danskernes alkkoholforbrug ligeledes tredoblet ifølge seniorforsker Allan Linneberg, som står bag analysen.
Allan Linneberg understreger, at sammenhængen mellem alkohol og immunbetingede sygdomme trænger til at blive undersøgt grundigt.
Health News 2005
|