| |
Koffein bør undgås under graviditet
|
Forskere ved McGill Universitetet i Montreal har nu bekræftet, at indtagelse af større mængder koffein før og under graviditet forøger risikoen for spontan abort og fosterdød. Undersøgelsen omfattede 331 kvinder, der havde aborteret og var blevet indlagt på hospital. Hver af kvinderne, der havde aborteret, blev sammenlignet med tre kvinder, der var lige så langt henne i et normalt svangerskab. Forskerne fandt, at kvinder, der indtog mere end 321 mg koffein pr. dag (mere end tre kopper kaffe om dagen) under graviditeten, havde næsten tre gange større risiko for at tabe fosteret, end kvinder, der indtog mindre end 48 mg/dag (en kop the eller en cola per dag) havde. En høj koffeinindtagelse før graviditeten forøgede også risikoen; kvinder, som sædvanligvis drak tre eller flere kopper kaffe om dagen (eller havde en tilsvarende indtagelse af the eller cola), havde 1,85 gange større risiko for abort end kvinder, der indtog mindre end 48 mg/dag, havde.
Læs også:
Kaffe og sundhedsrisiko
Forhøjet blodtryk: coffein gør ikke ondt værre
Kaffe - lad den fjerde kop stå!
Leddegigt: farvel kaffe - goddag te
Mere kolesterol, hvis du drikker kaffe
Kaffe og cola kan give sukkersyge!
Kaffe og the øger risiko for for tidlig fødsel
Kilde: Journal of the American Medical Association, Vol. 270, No. 24, December 22/29, 1993.
Health News 1993
|