| |
Færre fatale hjerteslag hos te-drikkere
|
Hollandske forskere har opdaget, at indtagelse af større mængder favonoider, som findes i frugt, grøntsager, sort te, og vin, formindsker risikoen for at få et dødeligt hjerteslag. Undersøgelsen omfattede 805 mænd mellem 65 og 84 år og den begyndte i 1985. Mændenes gennemsnitlige indtagelse af flavonoider var 25,9 mg om dagen; omkring 61% kom fra te, 13% fra løg, og 10% fra æbler. Efter justering for andre faktorer såsom rygning, kolesterolniveau, motionsniveau, indtagelse af antioxydanter osv., konkluderede forskerne, at mænd, der indtog mindre end 19,0 mg flavonoider om dagen, havde 1,5 gange større risiko for at dø af et hjerteslag end mænd, der indtog mere havde. Et omvendt forhold fandtes også mellem flavonoid-indtagelse og risikoen for at få et første hjerteslag, men dette forhold var ikke så udtalt som forholdet mellem flavonoid-indtagelse og risikoen for at dø af et hjerteslag. Forskerne mener, at den beskyttende virkning af flavonoider skyldes deres antioxydant-egenskaber og evnen til at forhindre blodpropper.
Læs også:
Flavonoider fyrer op for C-vitaminernes gavnlige styrke
Bio Flavonoid Complex med vitamin C
ActiVin® - et lovende naturmiddel
ActiVin® - stærkere end C, E og betacaroten
Sundhed gennem urter
Hormoner øger risikoen for blodpropper
Vitamin E (naturlig) i stedet for apirin mod maveblødning og blodpropper
Kilde: The Lancet, Vol. 342, October 23, 1993, pp. 1007-11.
Health News 1993
|