Niacin virker bedre end gemfibrozil (Lopid)
|
National Institutes of Health afholdt fornylig en konference vedrørende kolesterol og hjertesygdom. Her blev det konkluderet, at der er en direkte sammenhæng mellem lavt blodindhold af høj-vægtfylde lipoprotein kolesterol (HDL-C) og hjertesygdom. Forskere ved Bowman Gray School of Medicine rapporterer nu, at krystallinsk niacin er mere effektivt til at forøge blodindholdet af "god" kolesterol (HDL-C) end gemfibrozil (Lopid). Gemfibrozil er et af de almindeligste lægemidler, der ordineres til mennesker med kolesterolproblemer. Forskerne mener, at folk med et lavt niveau af HDL-C måske lider af "kostbetinget lipæmi" (forøget fedtindhold i blodet), en tilstand, der kommer til udtryk ved forhøjet niveau af triglycerider i blodet efter at have spist et fedtholdigt måltid. Man mener, at dette periodisk høje indhold af triglycerider, kan være en vigtig årsag til udvikling af åreforkalkning. Forsøget omfattede 28 mænd med normalt kolesterolniveau, men lavt niveau af HDL-C. Forsøgsdeltagerne blev randomiseret og delt i to grupper; den ene gruppe fik stigende doser af niacin, mens den anden gruppe fik placebo.
Efter 12 uger blev de to grupper skiftet om således, at placebogruppen nu fik stigende doser af niacin i 12 uger, mens den oprindelige "niacingruppe" fik placebo. I starten fik mændene 375 mg niacin om dagen; denne dosis blev gradvist forøget til 3000 mg/dag i løbet af fire uger og blev så holdt konstant i de næste otte uger. Deltagere, som ikke kunne tåle 3000 mg om dagen, fik dosis nedsat til en mængde, de kunne tåle. Ti af deltagerne opgav at deltage i forsøget, fordi de ikke kunne tåle niacin, og tre opgav af andre grunde. De 15 deltagere, som fuldendte det 24 uger lange forsøg, blev "belønnet" med 30% stigning i blodindholdet af "god" kolesterol (HDL-C) og en sænkning i triglyceridniveauet på 40% under niacinbehandlingen. Det totale kolesterolindhold faldt gennemsnitligt med 14% og lavvægtfylde kolesterolindholdet med 18%. Det er specielt interessant, at tilfælde af kostbetinget lipæmi faldt med 45% hos de forsøgspersoner, der fik niacin.
Læs også:
Niacin – vitaminet med de mange muligheder
Niacin - løsningen på schizofreni og gigt?
Niacin lover godt
Kolesterol - sænk dit kolesteroltal på en naturlig måde!
Niacin kan øge det "gode" kolesterol
Kan Niacin styrke hjernen?
B-vitamin mindsker risiko for forkalkning
Naturlige løsninger der normaliserer kolesterol
Policosanol Complex - kan sænke kolesteroltallet
Kilde: The American Journal of Medicine, Vol. 97, October 1994, pp. 323-31.
Health News 1994
|