Kogt kaffe er ikke godt for hjertet
|
Visse steder i Skandinavien drikkes hyppigt kogt kaffe. Den laves ved at koge malede kaffebønner med vand og derefter hælde kaffen lige i koppen uden filtrering. Videnskabelige forsøg har vist, at der er et direkte forhold mellem forbruget af kogt kaffe og kolesterolniveauet. Man anslår, at 40% af den sænkning i det gennemsnitlige kolesterolniveau, der har fundet sted i Finland i de sidste 25 år skyldes, at mange mennesker er gået over til at drikke filterkaffe i stedet for kogt kaffe. Man regner med, at denne forandring har resulteret i 7%'s fald i hyppigheden af hjerte-karsygdomme. Hollandske forskere har netop afsluttet en detaljeret undersøgelse vedrørende forbindelsen mellem kaffe og kolesterol og er kommet til de følgende konklusioner: Indtagelse af kogt kaffe forårsager en markant stigning i kolesterolniveauet; "synderne" i kaffen er olierne cafestol og kahweol, som begge kan fjernes ved filtrering - således forøger kogt kaffe, der er blevet filtreret (gennem et papirfilter) ikke kolesterolniveauet og det gør pulverkaffe og filterkaffe heller ikke. Både kaffe fremstillet af Arabica og Robusta bønner indeholder cafestol og kahweol, dog i forskellige forhold. Forskerne mener, at cafestol og kahweol er årsag til forøgelsen i kolesterolniveauet ved at indvirke på leverenzymer.
Læs også:
Kaffe og sundhedsrisiko
Forhøjet blodtryk: coffein gør ikke ondt værre
Kaffe - lad den fjerde kop stå!
Leddegigt: farvel kaffe - goddag te
Hjertesygdom - øger kaffe risikoen?
Mere kolesterol, hvis du drikker kaffe
Kaffe og cola kan give sukkersyge!
Kaffe er gift for stofskiftet
Kilde: Journal of Lipid Research, Vol. 35, April 1994, pp. 721-33.
Health News 1994
|