| |
Grøn the beskytter mod spiserørskræft
|
Forskere ved kræftinstitutterne i Shanghai og U.S.A. har opdaget, at folk, der drikker grøn the, har nedsat risiko for at få kræft i spiserøret. Undersøgelsen omfattede 1000 beboere i Shanghai, der i tidsrummet fra oktober 1990 til januar 1993 havde fået diagnosen spiserørskræft. Forskerne konkluderede, at kvinder, der drikker grøn the, har 50 procent mindre risiko for at få spiserørskræft end kvinder, der ikke drikker grøn the. Denne risikovurdering tog hensyn til de kræft-fremmende virkninger af cigaretrygning og spiritusforbrug. Forskerne evaluerede også risikoen hos en gruppe mænd og kvinder, der hverken røg eller drak. Her fandt de, at kvinder, der drak grøn the, nedsatte risikoen for at få spiserØrskræft med 60%, mens mænd i denne gruppe nedsatte risikoen med 57%. Undersøgelsen viste også, at folk, der nonmalt drikker the o. lign. væsker skoldhede, har to til fire gange større risiko for at få spiserørskræft. Man fandt ingen forøget risiko hos folk, der drikker urtethe lunken eller kold.
Læs også:
Grøn te som slankemiddel
Chilipeber i teen sænker din appetit
Grøn te - et godt supplement til kræftbehandling
Grøn te - effektiv mod kræft?
Prostatakræft og polyfenol fra grøn te
Tab dig med te
Astragalus Complex - immunstyrkeren
Kilde: Journal of the National Cancer Institute, Vol. 86, No. 11, June 1, 1994, pp. 855-58.
Health News 2005
|