Grøntsager beskytter mod lungekræft
|
Både rygere og ikke-rygere, der spiser få grøntsager, har dobbelt så stor risiko for at få lungekræft sammenlignet med personer, der spiser mange grøntsager.
Det viser en svensk undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet International Journal of Cancer.
Forskerne undersøgte risikoen for at blive ramt af lungekræft i relation til rygevaner samt indtag af frugt og grønt. I undersøgelsen indgik ca. 500 lungekræftpatienter og ca. 900 raske kontrolpersoner. Deltagerne blev bedt om at udfylde et spørgeskema om mad- og eventuelle rygevaner.
Ikke overraskende fandt forskerne en sammenhæng mellem risikoen for lungekræft og antal cigaretter om dagen samt antal år, personen havde røget - hvor den sidste faktor havde størst betydning.
Men efter at have justeret for disse to faktorer fandt forskerne også en sammenhæng med indtaget af grøntsager: Et lavt, dagligt forbrug af grøntsager betød en fordoblet risiko for lungekræft sammenlignet med personer, der spiste mange grøntsager - både blandt rygere og ikke-rygere.
Samme tendens gjorde sig gældende, om end ikke nær så udtalt som for grøntsager, i forhold til mængden af frugt og risikoen for lungekræft.
International Journal of Cancer 2006, 118: 739-43
Health News 2006
|