| |
Godt at vide om E-vitaminer og kræft
|
Man har i adskillige år vidst, at E-vitaminer har en god kræftforebyggende virkning. Nu er der også meget, der tyder på, at E-vitaminer kan mildne nogle af kemoterapiens bivirkninger og måske oven i købet gøre kemoterapien mere effektiv.
Det er nogle forskere ved University of Colorado's Health Sciences Center, der har opdaget E-vitaminets rolle i forbindelse med midlet adriamycin, der anvendes i kemoterapien, og det er især i behandlingen af kræft i blærehalskirtlen, at de gode resultater er set. Ved at sammenligne kemoterapi med og uden E-vitaminer viste det sig, at resultaterne var langt bedre, når Evitaminerne var med. Man ved dog ikke hvorfor. Man forestiller sig, at E-vitaminer virker som gift på cancercellerne og blander sig i delingen af disse på en for cellerne uheldig måde, men for patienten lykkelig måde. Det har også vist sig, at man kan bruge lavere doser adriamycin, når man anvender E-vitaminer. (Denne undersøgelse har været bragt i ”Journal of Urology”).
I det amerikanske lægeskrift ”New England Journal of Medicine” har man også drøftet E-vitaminets betydning med hensyn til at mindske bivirkningerne af kemoterapi. Man mener dog, at det er for tidligt at sige noget. De forskere, der udtaler sig til bladet, er dog ikke i tvivl om vitaminets beskyttende virkning i forbindelse med flere kræftformer, bl.a. brystkræft og lungekræft. På John Hopkins School of Hygiene and Public Health har man sammenlignet E-vitamin-indholdet i blodet hos 99 mennesker, som led af lungekræft, med 196 mennesker, som var raske. De fandt, at de mennesker, der havde det laveste indhold af E-vitaminer havde 2,5 gange større risiko for at udvikle lungekræft end de, der havde det højeste indhold af Evitamin.
Men, siger forskerne, cigaretrygning betyder dog langt mere for udvikling af lungekræft end mangel på E-vitaminer.
Health News 2006
|