Kostændring og vitamin- og mineraltilskud kan bremse prostatakræft
|
Ændret kost og livsstil kan bremse udviklingen af prostatakræft tidligt i sygdomsforløbet. Det viser en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet journal of Urology.
Forskerne bag studiet undersøgte 93 mænd med diagnosticeret prostatakræft. Deltagerne havde selv valgt, at de ikke skulle gennemgå den normale sygdomsbehandling.
De blev inddelt i to grupper, hvor den første fik klare vejledninger for, hvordan de skulle ændre deres livsstil, mens den anden gruppe ikke fik nogen vejledning.
Den første gruppe blev opfordret til at leve af frugt, grøntsager, korn og bælgfrugter, vitamin- og mineraltilskud. De deltog i moderat konditionstræning samt yoga, indgik i en støttegruppe og fik kostvejledning af en diætist.
Efter et års forløb havde den gruppe, der forandrede kost- og levevaner, reduceret deres værdier af det såkaldte prostataspecifikke antigen, PSA, med fire pct., mens kontrolgruppens PSA var øget med seks pct. Jo større grad af livsstilsændringer, desto højere sænkning af PSA.
Forskerne mener, at resultaterne styrker opfattelsen af, at ændrede kost- og levevaner kan hjælpe til at bremse udviklingen af prostatakræft tidligt i sygdomsforløbet.
Kilde: Journal of Urology 2005; 174: 1065-70
Health News 2006
|