Prostatakræft: Et højt kolesterol-niveau kan øge risikoen
|
Mænd med et højt indhold af kolesterol i blodet har en 50% højere risiko for at udvikle prostatakræft, viser ny forskning fra Italien.
Et højt kolesteroltal, også kaldet hyperkolesterolæmi, har længe været sat i forbindelse med en lang række lidelser, specielt hjerte-/karsygdomme. Sammenhængen med prostatakræft er kun understøttet af en begrænset mængde videnskabelige beviser.
Over ½ mio. mænd verden over får hvert år stillet diagnosen prostatakræft, og heraf dør omkring 200.000 af sygdommen. Det laveste antal tilfælde findes i Asien og Fjernøsten (specielt Indien, Japan og Kina).
I forskningsrapporten fra det nye forsøg, som er blevet offentliggjort online på Annals af Oncology (doi: 10.1093/annonc/md1080), hedder det: ”I nærværende forsøg har man fundet frem til en direkte sammenhæng mellem hyperkolesterolcemi og prostatakræft - en sammenhæng, som tidligere kun er blevet rapporteret sporadisk".
Det kontrollerede forsøg, som blev ledet af Francesca Bravi fra Istituto di Ricerche Farmacologiche Mario Negri i Milano, undersøgte kolesterol-niveauet blandt 1.294 mænd med klinisk diagnosticeret prostatakræft og 1.451 kontrolpersoner uden prostatakræft.
Deltagerne fortalte selv deres sygehistorie ved hjælp af et spørgeskema, og disse data blev ikke verificeret ved hjælp af lægejournaldata. På trods af at både patienter og kontrolgruppedeltagere blev udspurgt på et hospital af uddannede interviewere, er det en svaghed ved forsøget, at alle data stammer fra personerne selv.
Resultaterne blev justeret, så der blev taget højde for faktorer med mulig indvirkning på resultatet, f.eks. BMI, rygevaner, alkoholforbrug og tidligere tilfælde af sygdommen i familien.
Efter at have taget højde for disse faktorer fandt forskerne frem til, at hyperkolesterolæmi betød en 50% forøget risiko for at udvikle prostatakræft.
Risikoen er endnu højere for mænd over 65 med hyperkolesterolæmi. Her forøges risikoen med 80%, mens den for yngre mænd ligger på 32%.
Forskerne antyder, at den forøgede risiko har en forbindelse til et højere blodindhold af prostataspecifikt antigen (PSA) - et protein, som anvendes som markør for sygdommen - hos mænd med højt kolesteroltal. Et øget PSA-niveau er et tegn på, at der er risiko for at udvikle prostatakræft, men 2/3 af de mænd, der har et højt PSA-niveau, udvikler ikke prostatakræft.
Nogle eksperter er skeptiske over for forbindelsen mellem kolesterol og PSA, idet de hævder, at stofskifteprodukter fra kolesterolforbrændingen er kræftfremkaldende, og at det kan være årsagen til, at prostatakræften udvikles.
Chris Hiley, som er politisk chef for Prostate Cancer Charity i Storbritannien, udtaler, at forsøget er meget interessant og kan bidrage til at forklare, hvorfor der er så mange tilfælde af sygdommen i industrilandene i den vestlige verden.
"Den antyder også, at mænd, der andrer livsstil og begynder at spise en sundere kost med et lavere kolesterolindhold, kan reducere deres risiko for at udvikle prostatakræft. Der er brug for yderligere forsøg for at bekræfte det, men fordelene ved en varieret kost er indiskutable. Vi anbefaler mænd at skære ned på deres indtag af fedtholdige fødevarer samt rødt og forarbejdet kød og at fortsætte med at spise omega-3 olie, og en fiberrig kost med havregrød samt masser af frisk frugt og grønsager hver dag".
Læs også:
Naturmedicin/kosttilskud og prostatakræft
Prostatakræft og gamma-tocopherol
Kostfibre kan måske nedsætte risikoen for prostatakræft
Lycopen Complex mod prostatacancer og forhøjet blodtryk
Indtagelse af rødt kød forbundet med prostatakræft
Lycopen hjælper efter prostataoperation
Flere tilfælde af prostatakræft?
Prostataforstørrelse (BPH) er ikke kræft
Selen reducerer risikoen for prostatakræft
Lycopen beskytter mod prostatakræft
E-vitamin: banebrydende inden for behandling af prostatakræft
Selen sænker kræftrisiko
Isoflavoner fra rødkløver hæmmer udviklingen af prostatakræft
Lycopen kan beskytte mod prostatakræft
Grøn te - et godt supplement til kræftbehandling
Prostatakræft - flere testes
Prostatakræft: screening har ingen effekt
Health News 2007
|