Alkohol og for tidlig fødsel
|
En dansk undersøgelse har vist en klar sammenhæng mellem gravide kvinders indtagelse af alkohol og deres risiko for at føde for tidligt.
Forskerne har på baggrund af det danske fødselsregister vurderet sammenhængen mellem mængden og typen af alkohol, som blev indtaget under svangerskabet, og risikoen for at føde for tidligt, enten meget for tidligt (før 32. uge) eller moderat (32-37 uge). I studiet indgik i alt 40.892 gravide kvinder, der blev interviewet mellem december 1997 og december 2002 og fødte et enkelt barn. 1880 af disse kvinder fødte for tidligt.
Sammenlignet med kvinder, der slet ikke drak alkohol under graviditeten, havde kvinder, der drak fra fire til mindre end syv genstande om ugen, en 50 procent øget risiko for at føde før 32. svangerskabsuge. For kvinder, der drak mere end syv genstande om ugen, var risikoen tre gange så høj som for kvinder, der slet ikke drak alkohol. For kvinder, der drak mindre end fire genstande om ugen, fandtes der ikke nogen øget risiko.
Der var ingen forskel på typen af alkohol, som kvinderne drak. Efter justering for andre livsstilfaktorer var risikoen uændret.
Kilde: Am J Epidemiol 2004; 159:155-61.
|