Brystkræft: Reducér din risiko
|
Brystkræft er fortsat den mest almindelige kræftsygdom blandt kvinder. Kosten har vist sig at kunne påvirke kvinders risiko for at udvikle brystkræft. F.eks. har man påvist, at fibre fra fuldkorn, frugt og grønt samt omega-3 fedtsyrer fra fisk reducerer risikoen, mens mættet fedt og alkohol øger risikoen.
Forskningsresultater har antydet, at alkohol ændrer den måde, hvorpå kroppen håndterer østrogen – specielt de syntetiske østrogener, der anvendes ved hormonbehandling – og dermed øger østrogeners kræftfremkaldende virkning. Andre resultater har antydet, at alkohol fjerner folsyre (et B-vitamin) fra kroppen og gør den mere modtagelig for kræftsygdomme.
Når folsyre skal øge sundheden - købes på apoteket, i Matas og helsekostforretninger
De nye resultater, som er blevet offentliggjort i European Journal of Clinical Nutrition, blev udledt af et forsøg med titlen ”Diet, Cancer and Health” (Kost, kræft og sundhed). I det heromtalte delforsøg udfyldte 24.697 kvinder i alderen 50-64 år – alle var uden forhistorie med kræftsygdom, og alle havde overstået overgangsalderen – et detaljeret spørgeskema, hvorefter de blev fulgt i 3-7 år afhængigt af, hvornår de blev indlemmet i forsøget.
Forskerne målte kvindernes indtagelse af alkohol og folsyre og sammenlignede resultaterne fra de kvinder, der udviklede brystkræft, med resultaterne fra de kvinder, der ikke udviklede kræftsygdommen. Et højt alkoholforbrug havde kun en sammenhæng med en øget risiko for brystkræft hos de kvinder, som fik mindre end 300 mikrogram folsyre om dagen. Hos denne gruppe betød et gennemsnitligt alkoholforbrug på 10 g (den mængde, der findes i lidt over et glas) om dagen en forøgelse på 19% i risikoen for brystkræft.
Den anbefalede daglige dosis af folsyre for voksne er 400 mikrogram. I det heromtalte forsøg kunne man se alkoholens negative indvirkning på brystkræftrisikoen hos kvinder, der fik 75% af denne mængde. Forskerne bemærkede, at ”kun en moderat reduktion i folsyrestatus synes at være påkrævet for at øge den kræftfremkaldende virkning ved indtagelse af alkohol”.
Gode kilder til folsyre er bl.a. grønne bladgrønsager, andre grønsager som f.eks. bønner, nødder og fuldkorn, men folsyre kan ødelægges af forskellige former for forarbejdning, bl.a. kogning. At spise rå salat lavet af mørkegrønne grønsager er en god måde at få folsyre ind i sin kost på, og de fleste multivitaminer indeholder 100% af den anbefalede dagsdosis.
Disse resultater underbygger eksisterende forskning, herunder tre tidligere forsøg, som har fundet frem til en sammenhæng mellem folsyre, alkohol og risikoen for brystkræft. ”Kvinder opfordres til at indtage en aktiv holdning til forebyggelsen af brystkræft ved at spise en meget fiberholdig kost med kun små mængder mættet fedt, samt at få regelmæssig motion og en tilstrækkelige mængde folsyre fra kosten og fra tilskud – specielt, hvis de drikker alkohol”, siger Alan Gaby, MD, videnskabelig redaktør hos Healthnotes.
Maureen Williams, ND, tog sin bachelor-grad ved University of Pennsylvania og sin doktorgrad i naturmedicin ved Bastyr University i Seattle i staten Washington. Hun har praksis i Quechee, Vermont og arbejder intensivt med traditionel urtemedicin i Guatemala og Honduras. Dr. Williams yder jævnligt bidrag til Healthnotes Newswire.
18/5-2006 Healthnotes Newswire, Maureen Williams, ND
|