Olivenolie sænker blodtrykket
|
En italiensk undersøgelse viser, at olivenolie kan sænke behovet for blodtrykssænkende medicin hos mennesker med mildt til moderat forhøjet blodtryk.
Dr. Ferrara fra Federico 2. Universitetet i Napoli, Italien, har sammenlignet to lignende fedtfattige diæter med et totalt fedtindhold på 26 procent.
Den ene diæt blev beriget med 30-40 gram ekstra jomfruolivenolie, hvilket gav et højt indhold af enkeltumættede fede syrer, 17procent af det totale fedtindhold.
Den anden diæt blev beriget med samme mængde solsikkeolie med et højt indhold af flerumættede fedtsyrer, 10 procent af det totale fedtindhold. 23 patienter med for højt blodtryk, som alle tog blodtryksnedsættende medicin ved begyndelsen af studiet, blev tilfældigt fordelt til af spise en af diæterne i seks måneder, hvorefter de krydsede over og spiste den anden i seks måneder.
Ved afslutningen af kosten med olivenolie fandt forskerne, at både det systoliske (øverste) og det diastoliske (nederste) blodtryk i hvile var betydeligt lavere, sammenholdt med gruppen, der fik tilskud af flerumættede fede syrer. Desuden kunne mængden af blodtrykssænkende lægemidler nedsættes markant under diæten med olivenolie, men ikke under diæten med solsikkeolie (fire procent mod fire procent). Forskerne mener, at det kan være de polyfenoler, der findes i olivenolie, men ikke i solsikkeolie, der medfører nedsættelsen af blodtrykket.
Kilde: Arch Intern Med 2000; Vol 160:837-842.
|