Kanel er igen sat i forbindelse med et bedre blodsukkerniveau
|
Brugen af kanel som en funktionel fødevareingrediens kan føre til langsommere tømning af mavesækken og reducere den stigning, der sker i blodsukkerniveauet efter et måltid, viser et nyt forsøg
Forsøget, som er blevet offentliggjort i American Journal of Clinical Nutrition, er blot ét i en stadigt stigende mængde, der viser, at de aktive stoffer i kanel kan forbedre de parametre, man måler i forbindelse med diabetes.
"Tilførsel af kanel til kosten sænker glucosereaktionen efter et måltid - en ændring, som til dels kan forklares ved en forsinket [tømning af mavesækken], skriver forsøgsrapportens hovedforfatter Joanna Hlebowicz fra Malmö University Hospital, University of Lund.
Forskerne målte, hvor hurtigt mavesækken tømtes hos 14 raske forsøgspersoner med et normalt fastende blodsukkerniveau efter indtagelse af 300 g risbudding eller 300 g risbudding tilsat 6 g kanel.
Ved brug af standardiseret realtidsultrasonografi målte man tømningshastigheden i et tværsnit af mavesækken 15-90 minutter efter indtagelse af risbuddingen. Derefter krydsede man over, så forsøgspersonerne fik den "modsatte" form for risbudding.
De svenske forskere rapporterer, at ved tilsætning af kanel til risbuddingen faldt tømningsgraden fra 37 til 34,5%, og desuden forsinkede man den stigning, der sker i blodsukkerniveauet efter et måltid. Man kunne ikke konstatere nogen indvirkning på mæthedsfølelsen ved tilsætning af kanel.
"Indtagelsen af 6 g kanel med risbuddingen reducerer blodsukkerniveauet efter et måltid og forsinker tømningen af mavesækken uden at påvirke mæthedsfornemmelsen", konkluderer forskerne.
De nye forskningsresultater ligger helt på linie med andre forsøg med krydderiets potentielt sundhedsfremmende virkning. Et tidligere forsøg foretaget ved det amerikanske landbrugsministerium viste i 2003 (Diabetes Care, bind 26, s. 3215-3218), at blot 1 g kanel pr. dag kan reducere blodets indhold af sukker, triglycerider, LDL-kolesterol og samlet kolesterol hos en lille gruppe personer med diabetes type 2.
Et placebo-kontrolleret, dobbeltblind forsøg offentliggjort i 2006 (Journal of the American College of Nutrition, bind 25, s. 144-150) viser, at kanel og et kanelekstrakt (cinnulin PF) kan reducere blodtrykket i rotter med spontant forhøjet blodtryk (SHR).
Kilde:
Effect of cinnamon on postprandial blood glucose, gastric emptying and satiety in healthy subject. American Journal of Clinical Nutrition, juni 2007, bind 85, nr. 6, side 1552-1556.
Health News 2008
|