CLA kan måske afhjælpe fedme hos børn
|
Tilskud af konjugeret linolensyre (CLA), som tidligere har vist sig at have en positiv indvirkning på vægten hos voksne, kan måske også hjælpe børn og dermed være et våben i kampen mod fedme hos børn
Efter et forsøg med en grisemodel af nyfødte spædbørn skriver forskerne i marts-udgaven af Journal of Nutrition, at grise, der får CLA-tilskud, tager 50% mindre kropsfedt på i forhold til de smågrise fra samme kuld, som ikke får tilskud.
Resultaterne, der kan vise sig at være meget lovende, hvis det er muligt at overføre dem til menneskebørn, kan være en interessant mulighed i kampen mod fedme hos børn. Antallet af fede børn steg fra 9,6% til 13,7% i 2003 alene i Storbritannien. Tallene fra EU lyder på ca. 14 mio. børn, der lider af overvægt eller decideret fedme (ca. 3 mio.).
Dette forsøg er endnu et bidrag til den voksende mængde forskning, der beviser CLAs rolle i vægtkontrolprogrammer. Det understøtter endog teorien om, at CLA kan medvirke til vægttab uden at påvirke mængden af muskelvæv, hvilket kan være en vigtig faktor mod det stigende fedmeproblem.
CLA-markedet er i vækst, lyder det i rapporter fra 2007 fra Frost & Sullivan. På verdensplan regner man med, at CLA i 2013 vil indbringe 109,9 mio. dollars.
Benjamin Corl fra North Carolina State University inddelte tilfældigt 24 smågrise i grupper, der fik enten en fedtfattig (3%) eller fedtrig (25%) mælkeblanding med eller uden CLA tilskud (1%) i 16-17 dage. De smågrise, der fik den fedtholdige blanding, tog 50% mere kropsfedt på i forhold til de smågrise, som fik enten fedtrig blanding plus CLA eller fedtfattig blanding.
Desuden kunne man ikke iagttage nogen form for effekt på iltningsmarkører i lever eller muskler ved nogen af kostblandingerne, hvilket tyder på, at CLA-tilskud er meget sikkert til indtagelse.
Forskerne fra North Carolina kunne desuden notere en reduktion i fedtvævs-ekspressionen af acetyl-CoA karboxylase-alfa - et enzym, der spiller en nøglerolle i dannelsen af fedtsyrer.
"Generelt var CLA i stand til at reducere ophobningen af kropsfedt uden at påvirke den daglige vægtøgning i en grisemodel af spædbørn", skriver Corl og hans kolleger. "Resultaterne tyder på, at reduktionen i ophobningen af fedtvæv skyldes reduktionen i fedtvævets optagelse og dannelse af fedtsyrer og ikke øget iltning af fedtsyrer i leveren og musklerne", konkluderer de.
De lovende resultater skal bekræftes ved forsøg på mennesker, før CLA-tilskud kan anbefales til kampen mod fedme blandt børn.
Flere og flere beviser
CLAs potentielle evne til at medvirke til reduktion af fedtvævet hos voksne er understøttet af en meta-analyse af 15 randomiserede, dobbeltblind, placebo-kontrollerede forsøg med blandinger af trans-10, cis-12 isomerer.
Meta-analysen, som blev foretaget af Leah Whigham fra University of Wisconsin School of Medicine and Public Health, viser, at når resultaterne sammenlignes med placebotestens resultater, er CLA i stand til at øge tabet af fedtvæv med 0,024 kg pr. gram CLA om ugen.
Fødevareindustrien er i stigende grad aktiv inden for forskning og udvikling af nye ingredienser og blandinger, som kan medvirke til at bekæmpe fedme, som i stigende grad er et samfundsproblem.
Kilde:
B.A. Corl, S.A. Mathews Oliver, X. Lin, W.T. Oliver, Y. Ma, R.J. Harrell, J. Odle: Conjugated Linoleic Acid Reduces Body Fat Accretion and Lipogenic Gene Expression in Neonatal Pigs Fed Low- or High-Fat Formulas. Journal of Nutrition, marts 2008, bind 138, s. 449-454.
Health News 2008
|