Anthocyaniner beskytter mod inflammation
|
Øget indtagelse af anthocyaniner - de stoffer, der giver bær og frugter deres flotte røde og blå farver - fra kosten eller via tilskud kan beskytte mod inflammation, viser et nyt forsøg fra Norge
I Journal of Nutrition skriver forskerne fra Oslo Universitet og universitetshospitalet i Ullevaal, at en blanding af anthocyaniner fra blåbær og solbær reducerer blodets indhold af transkriptionsfaktor NF-kB - et stof, som igangsætter en lang række inflammatoriske reaktioner.
"Hæmning af NF-kB-aktiveringen og begrænsning af inflammationsreaktionen ved hjælp af anthocyanin-tilskud bør derfor undersøges yderligere som en strategi til forebyggelse og behandling af kroniske inflammationssygdomme", siger forsøgsrapportens hovedforfatter Anette Karlsen.
Kronisk inflammation, som skyldes en overekspression af eller manglende kontrol med den normale beskyttelsesmekanisme, er blevet sat i forbindelse med en lang række lidelser som hjertesygdom, osteoporose, nedsat mentalfunktion, Alzheimer's og Type II-diabetes.
En andne af forsøgsrapportens forfattere Rune Blomhoff siger: "Dette forsøg er en del af et større program, hvor vi først identificerer fødevarer eller fødevarekomponenter, der er rige på antioxidanter og plantekemikalier. Derefter undersøger vi, om disse fødevarer, ekstrakter eller komponenter kan dæmpe iltningsbelastning eller inflammation i cellekulturer, transgeniske mus, kliniske forsøg og epidemiologiske forsøg".
Forskerne testede anthocyaniner isoleret fra blåbær og solbær (Medox) på NF-kB-reaktionen både ved reagensglasforsøg (ved brug af dyrkede monocytter) og i et parallel-struktureret, placebo-kontrolleret klinisk forsøg (300 mg pr. dag i 3 uger).
Reagensglasforsøget viste, at tilførsel af anthocyanin-blandingen reducerede NF-kB-aktiveringen med 27,6%, sammenlignet med kontrolgruppen, når cellerne blev udsat for LPS, et stof, der fremkalder en inflammationsreaktion.
Det kliniske forsøg omfattede 59 mænd og 61 kvinder med en gennemsnitsalder på 61 år og et gennemsnits-BMI på 24,5. De blev inddelt i to grupper, hvoraf den ene fik anthocyanin-tilskud og den anden placebo (maltodextrin og blåt farvestof).
Forskerne kunne iagttage forskelle i NF-kB-relaterede inflammationsmediatorer efter anthocyanin-tilskud med en reduktion for interleukin- 8, IFN og normal T-celle-ekspression på hhv. 25, 25 og 15% sammenlignet med placebo.
"De mekanismer, der gør, at anthocyaniner hæmmer NF-kB-aktiveringen, er ikke fuldt belyst", skriver forskerne.
"Én mulighed er, at anthocyaninerne, deres nedbrydningsprodukter eller metabolitter fungerer som redox-buffere, der kan undertrykke iltningsbelastningen og derved dæmpe inflammationsreaktionen ved direkte at udrydde ROS (reaktiv iltart). Disse hændelser efterfølges muligvis af nedsat udskillelse af pro-inflammatoriske signal-molekyler og mediatorer, som iagttaget i dette forsøg".
Health News 2008
|