| |
E-vitaminstatus - spiller det en rolle ved depression?
|
Patienter, der lider af depression, har tilsyneladende et lavere indhold af E-vitamin alfa-tocoferol i blodet, lyder det fra forskere, som nu undersøger, om E-vitamin-tilskud kan afhjælpe symptomerne på depression.
Undersøgelser har vist, at mængden af E-vitamin i blodet er lavere hos personer, der lider af alvorlige depressioner, men man har hidtil ikke vidst, om manglen skyldes et utilstrækkeligt indtag gennem kosten, eller om det er et resultat af depressionen.
Et australsk forskerhold målte plasmaindholdet af alfa-tocoferol hos 49 voksne med alvorlig depression og undersøgte desuden indtagelsen af E-vitamin ved at se på kostvanerne hos en del af forsøgsgruppen. Formålet var at tjekke, om disse forsøgsdeltagere havde et lavere kostmæssigt indtag af E-vitamin end raske personer.
Kostanalysen tydede på, at 89% af forsøgspersonerne fik den anbefalede dagsdosis E-vitamin eller mere, og dermed kan man konkludere, at kostindtaget næppe er årsagen til det lave alfa-tocoferol-indhold, skriver forskerne i denne måneds udgave af European Journal of Clinical Nutrition (bind 59, pp. 304-306).
Health News 2008
|