| |
E-vitamin og Alzheimers
|
En opsigtsvækkende ny undersøgelse viser, at risikoen for at få Alzheimers sygdom, næsten forsvinder, hvis man tager E-vitamin.
Ifølge den nye bog "Mirakelkost til hjernen" undersøgte et forskerhold fra Rush Institute for Healthy Aging i Chicago og det medicinske fakultet ved Harvard University 633 personer på 65 år og derover. De underkastede dem hukommelsestest og undersøgte omhyggeligt, hvilke vitaminer de tog, især hvad angik E- og C-vitamin. Godt fire år senere målte forskerne igen. gruppens mentale funktionsevne. Den forbløffende opdagelse var, at ikke en eneste blandt de 27 personer, der tog E-vitamintilskud, udviklede Alzheimers sygdom. Heller ingen af dem, der tog C-vitamintilskud udviklede sygdommen. Hos begge grupper forventede man, at 15 procent skulle udvikle Alzheimers.
Health News 2008
|