Omega-3 fedtsyrer og tørre øjne
|
Et nyligt offentliggjort forsøg tyder på, at indtagelse af omega-3 fedtsyrer muligvis kan reducere risikoen for tørre øjne.
I denne måneds udgave af American Journal of Clinical Nutrition (bind 82, nr. 4, s. 887-893) skriver forskere fra Brigham and Women's Hospital i Boston, at tørre øjne er en udbredt lidelse, og at der i høj grad mangler information om risici og beskyttende faktorer.
De har analyseret data indsamlet blandt deltagere i Women's Health Study i alderen 45-84 år. Fedtsyre-indtaget blev vurderet ud fra et spørgeskema vedr. fødevarefrekvens. Efter justering for demografiske faktorer, hormonbehandling og samlet fedtindtag havde de kvinder, der lå i den højeste kvintil for omega-3 fedtsyreindtag, 17% lavere risiko for at komme til at lide af tørre øjne.
Forskerne fandt også frem til, at indtagelse af en større mængde omega-6 i forhold til omega-3 fedtsyrer gav en betydeligt lavere risiko for at udvikle syndromet.
Health News 2008
|