Meget løg hver dag
|
Hvis du har mod på at spise over et helt hvidløg hver eneste dag, ja, så eliminerer du næsten din risiko for at blive ramt af brystkræft.
Så gode odds giver forskere nu folk, der spiser rigtig meget hvidløg og andre i familien som fx rødløg, gule løg, forårsløg etc. Og de gode odds stopper ikke her. En lang række andre kræftformer bliver holdt fra livet, jo mere løg du spiser, forklarer forskerne.
Forskerne har nogle år fulgt en række menneskers liv og jævnligt spurgt dem om deres indtag af hvidløg og løg. Det har resulteret i en liste, der viser den kalkulerede nedsatte risiko for at få syv forskellige kræftsygdomme, hvis du spiser meget løg.
Så meget nedsætter løg kræftrisikoen:
|
Kræftform
|
Løg generelt*
|
Hvidløg*
|
|
I mund og hals
|
16%
|
61%
|
|
I spiserør
|
12%
|
43%
|
|
I tarmen
|
44%
|
74%
|
|
Brystkræft
|
75%
|
90%
|
|
Æggestokke
|
27%
|
78%
|
|
Prostata
|
29%
|
81%
|
|
Nyre
|
62%
|
69%
|
*mere end syv portioner à 80 g om ugen
Kilde: American Journal of Clinical Nutrition.
Health News 2009
|