Vitaminer og mineraler reducerer dit taljemål
|
Et nyt forsøg viser, at noget så enkelt som at tage en multivitamin-pille for nogle kvinder kan være vejen til at kunne klemme sig ned i de der stramme jeans. Forsøget. der blev foretaget ved Harbin Medical University og offentliggjort i International journal of Obesity, viser, at signifikant lavere kropsvægt, BMI og fedtindhold havde en sammenhæng med indtagelse af multivitaminer og mineraler hos stærkt overvægtige kinesiske kvinder.
96 kvinder i alderen 18 til 55 år deltog i forsøget og blev tilfældigt inddelt i tre grupper. Den ene gruppe fik et multivitamin-/mineral-tilskud, den anden gruppe fik et kalktilskud, og den tredje gruppe fik placebo. De, der fik vitamin-tilskud, tabte i gennemsnit 3,6 kg kropsvægt. rapporterer forskerne. Kalk- og placebogrupperne tabte hhv. 0,9 og 0,2 kg.
Multivitamin-gruppen oplevede desuden et fald i LDL-kolesterolniveauet, en forøgelse af HDL-kolesterolet og en signifikant reduktion i BMI og taljemål. Der er behov for flere kliniske forsøg, men multivitaminer og mineraler kan potentielt medvirke til vægttab, skriver forskerne.
I løbet af de seneste 30 år er antallet af ekstremt overvægtige steget drastisk i USA - 15% af befolkningen led i 1980 af fedme. I dag drejer det sig om 34%, viser tal fra Center for Disease Control and Prevention. Samtidig tager halvdelen af den amerikanske befolkning regelmæssigt kosttilskud. National Institutes of Health vurderer, at forbrugerne samlet bruger over 20 mia. USD på tilskud.
"Så vidt vi ved, er dette det første forsøg, der vurderer virkningen af tilskud af multivitaminer og mineraler på lipid-profilen hos stærkt overvægtige forsøgspersoner", skriver forskerne.
Læs også:
MAXIMUM i to nye formler
Maximum - Danmarks bedste kostforsikring!
MAXIMUM - det bedste vitamin- og mineraltilskud med garanti!
Maximum - Danmarks bedste kostforsikring i alt slags vejr
Viden om vitaminer og mineraler
Lægen si'r, at du skal spise vitaminer!
Maximum - Danmarks populære vitaminpille gav eksperter og presse røde ører
Vitaminer, mineraler og andre gode stoffer
Lacto-vegetarisk vitamin- og mineralguide
Kilde: Natural Foods Merchandiser.
Health News 2010
|