| |
Sukker og sodavand kan give sukkersyge
|
Der er med al sandsynlighed en årsagssammenhæng mellem et stort forbrug af sukker og sodavand og den kendsgerning, at et stærkt stigende antal børn og unge får konstateret diabetes l.
Det viser ny forskning fra Bartholin Instituttet på Rigshospitalet.
Raffinerede kulhydrater, som f.eks. rent sukker, kan være det rene gift for insulincellerne, fordi de bliver stressede af sukkerpåvirkningen, og dermed får kroppens eget immunsystem lettere ved at angribe og ødelægge de celler, der producerer det livsvigtige hormon insulin.
Satser på vaccine
"Derfor er der efter al sandsynlighed en årsagssammenhæng mellem et stort forbrug af sukker og sukkerholdige drikke og den kendsgerning, at et stærkt stigende antal børn og unge får konstateret diabetes l," forklarer genforsker Knud Josefsen, Bartholin Instituttet.
Han og hans team satser på inden for en overskuelig fremtid at kunne finde frem til en vaccine mod sygdommen.
"Det kan også være i form af et præparat, der skal indtages gennem munden - vi er i fuld gang med at klassificere de antigener, som immunsystemet reagerer på i forhold til udvikling af diabetes l," forklarer Knud Josefsen.
Børn og unge med den sjældnere form for sukkersyge - nemlig diabetes l - er vokset med over 50 pct. siden 1998.
Den anden type sukkersyge - diabetes II, har også været stærkt stigende blandt børn og voksne i den vestlige verden pga. usund livsstil og for lidt motion.
Undersøgelsen viser:
- En undersøgelse baseret på 53.644 danskeres kostindtag og risiko for at udvikle hjertesygdomme viser, at indtag af forarbejdede og letoptagelige kulhydrater fra f.eks.
hvidt brød sammenlignet med mættet fedt fra f.eks. smør er forbundet med en 33 pct. højere risiko for at udvikle hjertesygdomme.
- Undersøgelsen sætter spørgsmålstegn ved, om de officielle danske kostråd, skal finjusteres i forhold til kvaliteten af kulhydrater.
- Man kunne tro det, men undersøgelsen er ikke støttet af Mejeriforeningen eller andre med kommercielle interesser, fastslår Marianne Uhre Jakobsen, ernæringsforsker ved Klinisk Epidemiologisk Afdeling, Århus Universitetshospital.
- Undersøgelsen "Intake of carbohydrates compared with intake of saturated fatty acids and risk of myocardial infarction: importance of the glycemic index" er netop blevet publiceret i American Journal of Clinical Nutrition.
Health News 2010
|