Fuldkorn er godt for dit hjerte
|
Tre portioner fuldkorn om dagen kan medvirke til at reducere risikoen for hjertesygdom, lyder det fra en gruppe forskere.
Et forsøg offentliggjort i American Journal of Clinical Nutrition fulgte 233 midaldrende, raske voksne, som i første omgang fik en kontrolkost i fire uger. Derefter blev de tilfældigt inddelt i tre grupper: En kontrolgruppe, en gruppe, der fik hvede, og en gruppe, der fik hvede og havre, i 12 uger. Forskerne vurderede risikofaktorer for hjertesygdom, inkl. inflammatoriske markører, insulinfølsomhed, kolesterolniveau og blodtryk.
I alt 205 forsøgspersoner gennemførte forsøget. Forskerne påviste, at det systoliske blodtryk og pulsen blev mindsket i statistisk signifikant grad med hhv. 6 og 3 mmHg for fuldkornsgrupperne i forhold til kontrolgruppen. Samlet set var de systemiske markører for hjertesygdom ensartede for kontrolgruppen og kostgrupperne.
Forskerne konkluderede, at fuldkornsfødevarer i signifikant grad kan sænke risikoen for hjertesygdom - primært på grund af den blodtrykssænkende virkning. Resultaterne understøtter tidligere beviser på, at en kaloriefattig kost med højt indhold af fuldkorn kan medvirke til at forebygge hjertesygdom.
Læs også:
Jaws - i økologisk kvalitet
Kornprodukter og dødstal
Fibre i økologisk Jaws
Mikkel Hindhede
Spis sundere og få det bedre!
Referencer:
Katcher HI, Legro RS, Kunselman AR et al. The effects of a whole gram enriched hypocaloric diet on cardiovascular disease risk factors in men and women with metabolic syndrome. Am J Clin Nutr. Januar 2008;87(1):79-90.
Tighe P, Duthie G, Vaughan N, et al. Effect of increased consumption of whole-grain foods on blood pressure and other cardiovascular risk markers in healthy middle-aged persons: a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 4. august 2010.
Health News 2010
|