Magnesium kan reducere risikoen for diabetes
|
Et nyt forsøg fra University of North Carolina at Chapel Hill tyder på en forbindelse mellem magnesium i kosten og en reduceret risiko for at udvikle diabetes.
Reuters skriver: "Det er tænkeligt, at magnesium kan påvirke risikoen for diabetes, fordi mineralet er nødvendigt for korrekt funktion i adskillige af de enzymer, der medvirker ved kroppens omsætning af glucose, påpeger forskerne".
Forskerne undersøgte magnesium-indtag og diabetes-risiko hos ca. 4.500 mænd og kvinder i alderen 18-30 år. Ingen af deltagerne led af diabetes ved forsøgets start.
I løbet af de følgende 20 år udviklede 330 af forsøgspersonerne diabetes. De deltagere, der havde det højeste magnesium-indtag (ca. 200 mg for hver 1.000 kalorier), havde ca. 50% lavere risiko for at udvikle diabetes i forhold til mænd og kvinder, der fik ca. 100 mg pr. 1.000 kalorier.
Forsøget viste også, at med forøgelsen af magnesium-indtaget faldt inflammationsniveauet i kroppen - og det samme gjaldt insulinresistensen.
Vigtigt!
Denne artikel kommer til en meget upræcis konklusion - nemlig at indtagelse af fuldkorn (som har et højt indhold af magnesium) giver en lavere diabetes-risiko. Det er ganske enkelt ikke rigtigt. Hvis man er på udkig efter metoder til at øge magnesium-indholdet i kosten, skal man holde sig fra korn og vælge sundere alternativer som avocado, mandler, visse typer af bønner og ærter.
Kilde: Reuters, 24. september 2010.
Health News 2010
|