Rooibush holder dig i form
|
Rooibush - den velsmagende og koffeinfrie te fra den afrikanske busk af samme navn - er en ren sundhedsbombe for dig.
Den ugærede, grønne rooibush-te er noget af det bedste til at holde dig i form. Den indeholder ganske store mængder af det ret sjældne flavonoidstof aspalathin, som er i stand til at uskadeliggøre frie radikaler. Forskningsresultater viser, at stoffet hidtil kun er påvist i rooibush. I den grønne rooibush-te findes flavonoidet i betragteligt højere mængder end i den røde sort.
Et sundt hjerte med rooibush-te
Det, der for ikke ret længe siden var helt utænkeligt, er nu for første gang blevet påvist: Der skal kun seks kopper rooibush-te om dagen til at beskytte mod åreforkalkning og følgeskaderne deraf, f.eks. hjerteinfarkt eller hjerneblødning. Blandt resultaterne er et aktuelt videnskabeligt forsøg foretaget ved Cape Peninsula University of Technology i Bellville, Sydafrika, under ledelse af professor Jeanine L. Marnewick.
I forsøget drak 40 deltagere i en periode på seks uger seks kopper rooibush-te om dagen. I blodprøver kunne man måle en tydelig forøgelse af hovedindholdsstofferne i rooibush, de antioxidante og beskyttende polyfenoler. I menneskekroppen aktiverer disse sekundære plantestoffer vigtige betændelseshæmmende og karbeskyttende processer.
"Parametre for blodfedtværdier og iltningsbelastning - sidstnævnte påvirker afgørende iltningen af fedtstoffer og dermed thiol-redox-status - er efter indtagelse af rooibush-te faldet betydeligt. Dette menes at være årsagen til udviklingen af hjerte-karsygdomme", lyder det fra professor Marnewick.
På basis af disse resultater har forskerne draget følgende konklusion: Den påviste stigning i mængden af polyfenoler hænger sammen med den lavere mængde af iltet fedt i blodet - og det gælder særligt LDL, den vigtigste transportform for kolesterol til kroppens celler. LDL i iltet form anses for at være en væsentlig risikofaktor for, at der opstår åreforkalkning.
Desuden havde deltagerne i rooibush-forsøget også et bedre forhold mellem det "dårlige" LDL-kolesterol og det beskyttende HDL-kolesterol.
Dr. Mathias Schmidt, forsker og leder af Herbresearch Deutschland bekræfter: "Disse nye kliniske data tyder på, at regelmæssig indtagelse af rooibush-te på langt sigt beskytter mod hjerte-/karsygdomme!"
Også professor Marnewick er optimistisk: "Resultaterne af dette forsøg bidrager til vores forståelse af de sundhedsfremmende fordele ved rooibush - og derfor har vi planlagt flere forsøg!" Rooibush er altså ikke kun en velsmagende koffeinfri tedrik for alle aldre - den har også en entydigt påvist positiv indvirkning på menneskets sundhed.
Kilde: Marnewick, JL, Rautenbach, F, Venter I, Neethling, H, Blackhurst, DM, Wolmarans P og Macharia M: Effects of rooibos (Aspalanthus linearis) on oxidative stress and biochemical parameters in adults at risk for cardiovascular disease. J. Ethnopharmacology, doi: 10.106/j.jep.2010.08.061.
Health News 2011
|