B-vitaminer kan bremse Alzheimers
|
En vitaminpille hver dag. Måske er det alt der skal til for at beskytte sig mod Alzheimer, som rammer stadig flere danskere. Det skriver B.T.
Det er forskere fra universitetet i Oxford i England, der har opdaget, at man ved at tage B-vitamin dagligt kan udsætte negative forandringer i hjernen. Forskernes testpersoner var alle ældre og havde begyndende hukommelsesbesvær.
I to år spiste en gruppe hver dag piller med forhøjede doser af B12, B6 og B9, mens deltagerne i en kontrolgruppe fik et placebo-middel.
Efter to år blev forsøgspersonernes hjerner scannet, og det viste sig, at hos den gruppe, der havde spist vitaminer, var hjernen "skrumpet" med 0,76 procent i gennemsnit.
Kontrolgruppens hjerner var derimod "skrumpet" med 1,08 procent i gennemsnit - altså næsten en halv gang mere.
Kilde: farmaci 09-2010
|