|
| |
Hoftebrud - nedsæt risikoen
|
Franske forskere bekræfter den tidligere opdagelse af, at tilskud af calcium og vitamin D3 (cholecalciferol) nedsætter risikoen for hoftebrud og andre benbrud (undtagen rygradsbrud) hos ældre kvinder. Undersøgelsen omfattede 3.270 ældre kvinder med en gennemsnitsalder på 84 år. Halvdelen af kvinderne fik et dagligt tilskud af calcium (1,2 tricalciumfosfat) og 800 IE (20 mikrogram) D3-vitamin. De andre fik placebopiller. Efter 3 års forløb konkluderer forskerne, at kvinderne, der fik tilskuddene, har 29 pct. mindre risiko for at få hoftebrud og 24 pct. mindre risiko for at få et andet benbrud (rygrad undtaget). Dette bekræfter tidligere resultater, der viste, at supplering med calcium og D-vitamin resulterede i en meget mindre risiko for hofte- og andre benbrud (rygraden undtaget) allerede efter 18 måneder.
(British Medical Journal, 1994, a-o).
Health News 1998
GOGOGemechanics
|
|